Ervaar je ook wel eens negatieve denkpatronen wanneer je met een probleem te maken hebt? Gedachten die de ergheid van de gebeurtenissen juist benadrukken in plaats van weg nemen? Denk aan gedachtegangen als ‘het moet perfect zijn’ en ‘wat als…’.  Het zijn gedachten die regelmatig voorkomen, maar die dit negatieve, irrationele patroon van denken niet doorbreken. Wat zou je kunnen doen om juist tot een constructieve manier van denken te komen?

 Uitdaging in denken
Een manier om een negatief gedachtepatroon te doorbreken is door jouw eigen gedachten op een bepaalde manier uit te dagen. Sta stil bij kritische vragen zoals: ‘Hoe aannemelijk is het dat X gebeurt?’ Plaats iemand anders in jouw schoenen en vraag jezelf af of je diegene op dezelfde manier zou beoordelen? Komen jouw gedachten wel overeen met de realiteit? Verder is het ook goed om bij jezelf na te gaan welke dingen in jouw leven nu écht betekenisvol zijn. Vaak blijkt dan dat een probleem al minder vervelend wordt ervaren.

Uitdaging in doen
Een andere strategie om jouw gedachtepatroon te veranderen is door juist iets te doen wat tegen jouw irrationele denkpatroon in gaat. Op deze manier kan je ervaren wat er nu precies gebeurt wanneer je het tegenovergestelde zou doen. Verder kan je een verbeeldingsoefening doen waarbij je jezelf voorstelt in een situatie waarin je een bepaalde emotie zou willen verminderen. Wanneer je de situatie goed voor ogen hebt, probeer dan de emotie die je ervaart minder sterk te maken door bijvoorbeeld verdriet om te zetten in teleurstelling.

Ondersteuning van een coach
Mocht je hier niet uitkomen, dan kan een coach je helpen. Zo kan een coach je begeleiden bij het ontwikkelen van een constructief denkpatroon, en handvatten bieden om hiermee in de praktijk te oefenen en kan je steunen gedurende het proces.

Wil jij graag ondersteuning krijgen bij je ontwikkeling van een coach in Amsterdam? Kijk dan in de agenda voor een gratis oriëntatiegesprek.